manželia, maliari
Dagmar Romaňáková-Kopecká a Peter Romaňák

     


PETER ROMAŇÁK má už vo svojich školských prácach (1953-58) kvalitne zastúpené realistické a sugestívne portréty. Je to jeho matka, mnohé portréty detí s hlbokými očami otáznikov a očakávania, sú to aj portréty študentov, priateľov i autoportréty. Objavujú sa tiež prvé ženské akty. Druhý základný pól tvorby predstavuje krajinomaľba. V jej rámci sú to viaceré motívy so Spiša ale aj bratislavské záhrady. Tichá poézia mesta, ulíc, dvorov. Vzácnejšie sú morské krajiny, impresionistické vízie pobrežia i harmónie jemných živlov zeme, vody a vzduchu. K tomu aj prosté zátišia poľných kvetov, malé i veľké kytice plné farebných vôní. Po roku 1959 maľuje expresívnejšie a dramatické motívy vojny, Slovenského národného povstania i ľudského utrpenia a bolesti.
Charakteristickú polaritu maliarskeho programu i dobového vývoja umenia pripomínajú jeho čisté a číre otvorené lúčne krajiny a viaceré industriálne témy z baníckeho prostredia a architektúry Novák a Handlovej. Práve tie v lyrizovanej podobe a poetizácii zdanlivo strohých a vecných stavieb, veží a komínov...
Po roku 1960 prechádza maľba Petra Romaňáka k novej kvalite a syntéze. Viditeľné sú tu väzby k odkazu európskeho postimpresionizmu i k dedičstvu maľby a ducha veľkého Paula Cézanna z prelome 19. a 20. storočia. Sú to komorné a monumentálne, vždy nežné a lyrické obrazy leta, kúpanie v prírode, figúr v krajine i sadoch. Jemné svetlá a nežné farby. Tiché melódie plynúceho času. Realistické a zároveň snivé obrazy a obrazové vízie. Jedinečné maliarske „estetično“ umelca. Videnie súčasnej krajiny obohacujú historické inšpirácie. Antika i staré Grécko. Orfeus, Ikarus, Dafnis a Chloe, Foibos, Leda s labuťou. Z literatúry Don Quijote, Ofélia i osobnosti – Ivan Krasko, Romain Rolland, Sergej Jesenin. Z kresťanskej histórie a tradície Starý zákon i Adam a Eva. Jedinečné sú výrazne expresívne, znepokojujúce a metaforické vízie a varujúce morality: Dvojtvárnosť, Svinstvo, Zloba z rokov 1965-67.
V zralej maľbe neskorších rokov patria k tým najvzácnejším špičkové obrazy cyklu Ročné obdobia I. – IV.: Stromy nevesty, Symfónia v zelenom, Babie leto a Predzvesť vzkriesenia. Podobne aj triptych Pieseň – Neha – Trojica. Po roku 2000 zdravotný stav maliara obmedzuje ateliérovú tvorbu. Niektoré sólo obrazy avšak nadväzujú na pôvodné kvality i koncentrovaný, vrúcne maliarsky prejav. „Zlomený strom“ možno symbolizuje tieto roky ale Malý raj (obrazy 2000/2008) je plný čarovnej i zázračnej lyricky i viery maliara, že krásy nášho sveta a prírody stále žijú. V skutočnosti i v realite a poézii maľby i v ľudskej citlivosti a maliarskej noblesy. Tej, ktorá ako hodnota formy i ducha diela je trvalo prítomná v celoživotnej tvorbe maliarov – manželov Dagmar Romaňákovej-Kopeckej a Petra Romaňáka.

PhDr. Bohumír Bachratý, CSc.- umelecký historik
Jún 2015